Telefoonnummer

23-nov-2024

Oude Kerk Spaarndam

Categorie: Geen Categorieën

Deze uitvoering van het beroemde oratorium van Georg Friedrich Händel uit 1741 is totaal non-conformistisch, maar met veel respect voor de oorspronkelijke compositie én helemaal conform de werkwijze van Händel zelf. Met een bezetting en klankvoorstelling in gedachten liet deze veelzijdige barokcomponist zich inspireren door het vakmanschap en de expressie van de solisten. Hij herschreef zijn eigen werk vaak als de uitvoering daar om vroeg en hij stond open voor verandering, nieuwe ideeën en stijlen.

Boi Akih brengt een geheel eigen versie van dit meesterwerk, met hun persoonlijke muziekidioom en een niet alledaagse bezetting met Niels Brouwer (zevensnarige gitaar), Monica Akihary (zang), Saskia Meijs (altviool)en Sekou Dioubaté  (35-snarige kora). De eigenzinnige combinatie van de snaarinstrumenten vormt een wonderschoon geheel waarop Monica Akihary met haar flexibele en warme stem de klassieke teksten van nieuwe zeggingskracht voorziet.

Gitarist en componist Niels Brouwer en zangeres en tekstschrijfster Monica Akihary, winnares van de Boy Edgar Prijs 2023, de belangrijkste Nederlandse prijs voor jazz en geïmproviseerde muziek, vormen sinds 1997 de basis van BOI AKIH dat steeds in nieuwe gedaantes en verschijningsvormen zijn weg op de internationale podia vindt. Grenzeloze nieuwsgierigheid drijft BOI AKIH al meer dan twintig jaar naar telkens nieuwe experimenten en ontdekkingen. Startende vanuit gitaar en stem werkt BOI AKIH aan opwindend en grensverleggend repertoire waarin de gelaagdheid van verschillende muzikale tradities naar voren komt.

“De Messiah door Boi Akih in de Amstelkerk Het klassieke oratorium van Georg Friedrich Händel in eigenzinnige ‘hertaling’ . Wat voor de aanwezige liefhebbers van klassieke muziek waarschijnlijk een openbaring was, zal de aanwezige Boi Akih-fans niet hebben verbaasd. Zij hebben waarschijnlijk juist, net als ondergetekende, met ontzag geluisterd naar de souplesse van Brouwers klassieke vingerwerk op gitaar en naar het sonore timbre van Akihary’s stem, die ogenschijnlijk moeiteloos door alle registers meanderde, van ijzingwekkend hoog tot ver voorbij waar het voor menig klassiek geschoolde alt ophoudt. Zelfs aan de zo kenmerkende vocale versieringen van de barokmuziek gaf ze subtiel een eigen draai.”   MixedWorldMusic, Ton Maas dec 2023
“De Messiah van Händel zonder koor en orkest. Het blijkt te kunnen ..”
“Maar het is prachtig. En staande ovatie als dank.”  Haarlems Dagblad 9 dec 2022
“Boi Akih heeft altijd een fascinatie voor bijzondere klanken gehad, teweeggebracht door ongewone instrumenten. De muziek van Boi Akih is tijdloos en sprookjesachtig.”  Jazzism feb 21